Ga naar de inhoud
21 februari 2020 • Nieuws

ACM gaat helpdeskfraude te lijf: 100 telefoonnummers uit de lucht

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) probeert nep-helpdesks aan te pakken door ‘foute’ nummers uit de lucht te halen. Inmiddels zijn 100 Nederlandse telefoonnummers geblokkeerd. Het gaat om nummers die werden gebruikt om mensen op te lichten.

import60-mobile

De criminelen gaan geraffineerd te werk, weet de ACM. Het zijn veelal Engelssprekende criminelen die mensen thuis bellen of online adverteren voor hulp bij computerproblemen. Ze doen zich voor als callcentermedewerkers van bedrijven als Microsoft of McAfee. Om de problemen op te lossen, vragen de criminelen toegang tot de pc.

Daarna installeren de oplichters software waarmee ze bij de bankgegevens kunnen en geld kunnen afschrijven van de rekeningen. Jaarlijks trappen heel wat Nederlanders in deze vorm van fraude. Zo bleek onlangs uit cijfers van het Openbaar Ministerie dat ABN Amro, ING, Rabobank en de Volksbank de afgelopen twee jaar voor bijna 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude hadden ontvangen. ,,Vooral kwetsbare groepen in de samenleving worden hierdoor geraakt”, reageert de ACM.

Buitenlandse nummers

Om deze vorm van fraude te bestrijden, haalt de toezichthouder de nummers tegenwoordig uit de lucht. Daarin trekt het op met telecombaanbieders, de politie en het Openbaar Ministerie. De consumentenwaakhond kan alleen Nederlandse nummers blokkeren; over buitenlandse nummers – waarmee ook vaak wordt gebeld – heeft de ACM niets te zeggen.

De consumentenwaakhond raadt mensen aan om alert te zijn als een helpdesk aanraadt om nieuwe software te installeren om een fout op de computer te herstellen. Bedrijven als McAfee en Microsoft bellen nooit mensen thuis om hulp aan te bieden bij computerproblemen, benadrukt de toezichthouder.

Criminelen proberen op allerlei manieren mensen een poot uit te draaien. Andere voorbeelden:

Tikkie
Dit gebeurt nog weleens via Marktplaats. De verkoper vraagt je 1 eurocent over te maken, zodat hij zeker weet, dat hij geld aan de juiste persoon betaalt. Vervolgens stuurt hij jou een betaallink, maar die is nep en leidt naar een site die precies is nagemaakt van bijvoorbeeld Tikkie. Als het slachtoffer zijn bankrekening en pincode opgeeft, heeft de crimineel alle benodigde gegevens om de rekening van de verkoper leeg te trekken.

Whatsapp
Je krijgt een berichtje van een onbekend nummer. Als je het opent, lees je dat je beste vriend zijn telefoon is verloren en je daarom met dit nummer benadert. Hij zit in de problemen en moet direct 500 euro hebben. Bijvoorbeeld om de huur te kunnen betalen omdat hij zijn woning dreigt te worden uitgezet. Later blijkt het natuurlijk een crimineel te zijn, die heeft uitgevogeld hoe je vriend heet.

Phishing-sms
Het mailtje waarmee criminelen je bankgegevens proberen te scoren is minder effectief geworden en daarom gebruiken ze nu de sms. Die verschijnt tussen de sms’jes die je bank stuurt, waardoor je het vertrouwt. In de sms staat een waarschuwing dat je rekening uit veiligheidsoverwegingen is geblokkeerd. Met vervolgens een link om in te loggen. Je komt op een van de bank nagemaakte website terecht waardoor criminelen kunnen zien met welke gebruikersnaam en wachtwoord je inlogt.

Spoofing
Bij deze vorm belt een oplichter zijn slachtoffer via internet, vaak vanuit het buitenland. Met een eenvoudige applicatie verhult de oplichter zijn nummer. Het uitgaande gesprek toont een nepnummer. Het telefoontje lijkt betrouwbaar máár dat is het niet. De crimineel zegt uit naam van de bank te bellen en meldt dat de rekening gehackt is. Om te voorkomen dat het te laat is moet iemand dan zijn geld op een andere rekening overmaken.

Lees meer op ad.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.