Ga naar de inhoud
19 mei 2020 • Nieuws

Datalek bij easyJet: gegevens van negen miljoen klanten gestolen

Bij de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zijn de e-mailadressen en reisplannen van negen miljoen klanten gestolen, vertelt de vliegmaatschappij dinsdag. Daarnaast wisten de daders de creditcardgegevens van 2.208 klanten in handen te krijgen.

import189-Datalek_Illustratie_Banner_2

Volgens easyJet is er sprake van een “zeer geavanceerde cyberaanval”. Het is niet bekend wanneer en door wie de dataroof is uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappij heeft de toegang tot de data afgesloten.

Volgens de maatschappij is er geen bewijs dat “enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt”. De getroffen klanten worden ingelicht over het lek en erop gewezen alert te zijn op phishing.

“We raden klanten aan om alert te blijven, vooral als ze ongevraagde communicatie ontvangen. We raden klanten ook aan voorzichtig te zijn met communicatie die beweert afkomstig te zijn van easyJet of easyJet Holidays”, aldus de vliegmaatschappij.

Het bedrijf heeft forensische experts ingeschakeld om het probleem te onderzoeken. Ook zijn Britse autoriteiten op het gebied van cyberveiligheid ingelicht.

Het is niet bekend of er ook gegevens van Nederlandse klanten gelekt zijn. Dit wordt op dit moment uitgezocht, vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Lees meer op nu.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.