Ga naar de inhoud
1 maart 2021 • Nieuws

Gaat het verleiden van uw klant soms over in misleiden?

We leven in een tijd waarin online winkelen de standaard is geworden en waarin online misleiding steeds vaker voorkomt. De ACM treedt hiertegen op, u mag immers de consument wel verleiden maar zeker niet misleiden. Maakt u zich ook wel eens schuldig aan online misleiding? Wij geven u tips om dit te voorkomen.

shopping-4538982_1920

Online misleiding

De consument kan op verschillende manieren worden verleid tot het doen van een aankoop. Deze verleidingstactieken gaan soms over in misleiding. Dit gebeurt zowel op social media, maar ook online via de webshop.

Op social media spelen het aantal volgers en likes een belangrijk onderdeel in het verleiden van de consument, die populariteit zorgt ervoor dat consumenten een product willen hebben. Maar door het kopen van nepvolgers en neplikes schets je een positiever beeld van een bepaald merk of product dan het in werkelijkheid is. U heeft ze vast wel eens voorbij zien tijdens het online winkelen, uitspraken zoals, ‘nog maar één artikel op voorraad’ of ‘vijf mensen bekijken nu dit product’. Met dit soort uitspraken en valse informatie wordt het koopgedrag van de consument beïnvloed. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten, er mag geen valse informatie gegeven worden.

Regels voor webshops en online promotie

In de Leidraad Bescherming online consument maakt de ACM duidelijk waar de grenzen liggen bij de beïnvloeding van de consument in het online koopgedrag, want verleiden mag, maar misleiden niet. De regels voor online verkoop en promotie zijn onder andere:

  • Zorg ervoor dat uw websitebezoekers weten welk bedrijf er achter de website of bedrijfspagina op sociale media zit;
  • Wees duidelijk over wat u aanbiedt en wat dit kost, u mag geen prijzen of bijkomende kosten verbergen, een consument moet een weloverwogen keuze kunnen maken of ze een product of dienst wil kopen;
  • Vermijd oneerlijke handelspraktijken zoals het ‘gratis’ of ‘voor niets’ aanbieden van producten terwijl er toch kosten aan verbonden zijn of consumenten pushen om ‘nu te beslissen’ om het product te kopen;
  • Maak geen gebruik van nepvolgers en neplikes bij het promoten van producten en diensten;
  • Toon alleen reviews van echte klanten, geen betaalde reviews of vermeld dit erbij;
  • Schep duidelijkheid over de betaling, levering en service;
  • Informeer consumenten over hun wettelijk recht op bedenktijd;
  • Voorkom dat consumenten iets kunnen bestellen zonder dat dit de bedoeling is;
  • Geef informatie over het verzamelen of gebruik van persoonsgegevens;
  • Behandel klanten uit alle Europese lidstaten op dezelfde manier.

Het verleiden van consumenten is tot op bepaalde hoogte toegestaan, maar zeker niet onbeperkt. Zorg er daarom voor dat u zich goed bewust bent van de spelregels bij het online verkopen aan consumenten.

Tip 1: Zorg voor reviews van echte klanten. Reviews worden steeds belangrijker voor consumenten bij het maken van een keuze, maak hier gebruik van.

Tip 2: Geef de echte voorraad van producten weer zodat de consument weet of hij de bestelling nog even kan uitstellen of beter direct kan plaatsen, onjuiste informatie vermelden over voorraden mag niet.

Tip 3: Zorg voor een goed functionerende klantenservice. De klantenservice is het contactpunt voor de consument met uw organisatie en handelt vragen over retouren, product/dienst of levertijden, maar ook klachten af.

Twijfelt u of uw verleidingstactieken geoorloofd zijn? Of maakt u voor sales gebruik van leadwerving? De markt van lead leveranciers is niet altijd even transparant en juist hier is vaak sprake van online misleiding. Vraag dan een gratis consult aan om dit met een van onze experts te bespreken.

Gratis consult DMCC

Vraag hier een gratis consult aan


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.