Bedrijven die automatisch advertentieruimte inkopen via Google-veilingen, krijgen vanaf februari minder informatie over gebruikers. Google heeft dat besloten na gesprekken met privacytoezichthouders. De wijziging komt de privacy van internetters ten goede.
Google maakt online doelgroepgericht adverteren lastiger

In eenĀ blogĀ schrijft Google dat het de privacy van internetgebruikers meer wil beschermen.Ā “We hebben besloten dat we vanaf februari 2020 geen contextgevoelige contentcategorieĆ«n meer zullen aanbieden aan bedrijven die meedoen aan onze reclameveilingen.” Bedrijven kopen via dergelijke veilingen aan de lopende band en automatisch advertentieruimte in op websites en gebruiken contextgevoelige contentcategorieĆ«n om zo relevant mogelijke reclames te tonen.
Minder relevante reclames
Contextgevoelige contentcategorieën bevatten bijvoorbeeld informatie over het type website of app en soms ook een specifieke pagina. Zo weet de adverteerder dat een persoon zich op een Engelstalige nieuwswebsite over games bevindt, om een voorbeeld te noemen. Die informatie is erg waardevol, want hoe relevanter een advertentie, hoe groter de kans dat de gebruiker klikt. Een klik levert Google geld op en bezorgt de adverteerder het gewenste resultaat: die heeft een geïnteresseerde websitebezoeker.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.