Ga naar de inhoud
10 mei 2019 • Nieuws

Google verhoogt privacy en versterkt tegelijk positie op advertentiemarkt

Google gaat gebruikers van zijn Chrome-browser meer mogelijkheden geven om hun privacy te beschermen. De gebruikers kunnen zogenoemde cookies weren die zijn bedoeld om hun gedrag op het internet te volgen. Dit meldt The Wall Street Journal (WSJ).

import694-DMCC_groot

De data die met behulp van cookies worden verzameld, worden vooral ingezet om met grote nauwkeurigheid op speciale doelgroepen gerichte advertenties te verkopen. Google is wereldmarktleider in de verkoop van digitale advertenties. Chrome draait op bijna tweederde van zowel desktops als mobiele telefoons, blijkt uit gegevens van Statcounter.

De beperkingen zouden deze week al mogelijk worden. De aanpassingen die Google doorvoert, raken overigens vooral derde partijen, die cookies plaatsen op de websites van andere bedrijven, niet de dataverzamelmogelijkheden van Google zelf.

Eigen positie versterkt

Hiermee versterkt Google per saldo zijn eigen positie op de advertentiemarkt. Aan deze wezenlijke aanpassing is binnen Google zes jaar gesleuteld, aldus de WSJ. Andere besturingssystemen, zoals Safari van Apple en Firefox van Mozilla, voerden eerder al soortgelijke mogelijkheden voor gebruikers door.

Lees verder op FD.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.