Ga naar de inhoud
5 februari 2021 • Nieuws

Mag er op social media een custom audience aangemaakt worden?

Veel organisaties (willen) adverteren op gerichte doelgroepen (custom audiences) op social media. Voor het aanmaken van die doelgroepen wordt er data gedeeld met Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter. Om precies te zijn: e-mailadressen of cookiedata. Dit raakt privacy- en telecomwetgeving. Wij krijgen dan ook vaak de vraag of dit mag. In deze blog staan we stil bij de mogelijkheden en knelpunten van het gebruik van custom audiences.

Stel-uw-vraag-tijdens-een-gratis-consult

Hoe werkt het?

Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter bieden organisaties de mogelijkheid om specifieke advertenties te tonen aan een specifieke doelgroep. Ook is het mogelijk om een bepaalde groep personen juist uit te sluiten van uw advertenties, bijvoorbeeld omdat zij al klant zijn. Daarnaast kan een look-a-like audience worden bereikt; het social media platform ‘zoekt’ dan een doelgroep die lijkt op de doelgroep die u al kent. Bijvoorbeeld een groep die qua leeftijd, geslacht, opleidingsniveau aansluit bij uw bestaande klanten.

Deze aangepaste doelgroepen worden aangemaakt op basis van data die de organisatie met het sociale media platform deelt. In de meeste gevallen e-mailadressen of cookiedata.

Input: e-mailadres. Mag dit?

U uploadt versleuteld een bestand met e-mailadressen naar het social media platform. Het social media platform matcht die gegevens met de gegevens die bij haar bekend zijn. Vervolgens kunt u uw advertentie tonen aan de ‘gematchte’ groep, die juist uitsluiten of een vergelijkbare doelgroep zoeken.

Het e-mailadres van een klant mag u gebruiken voor marketing. Over dit gebruik moet de klant wel geïnformeerd worden tijdens het achterlaten van zijn e-mailadres. Weinig organisaties informeren hun klanten echter over dit gebruik van het e-mailadres voor custom audiences. Dit informeren doet u in een privacy statement. Ook moet duidelijk zijn hoe men bezwaar kan maken tegen het gebruik van het e-mailadres voor custom audiences.

Van niet-klanten (prospects) heeft u voorafgaande toestemming (opt-in) nodig als u het e-mailadres wilt inzetten voor marketingdoeleinden. De AVG stelt (strenge) eisen aan een goede toestemming én een gegeven toestemming moet net zo eenvoudig weer in te trekken zijn. Houd daar rekening mee!

Input: cookiedata. Mag dit?

U maakt gebruik van een pixel van het sociale media platform op uw website of SDK binnen uw mobiele applicatie. Pixels en een SDK maken het – net zoals tracking cookies – mogelijk om gedrag van bezoekers of gebruikers te registreren en van elkaar te onderscheiden. Het social media platform matcht deze (cookie)data vervolgens met de gegevens die bij haar bekend zijn. Vervolgens kunt u de websitebezoekers of gebruikers van uw app nogmaals benaderen (retargeten) met een advertentie binnen het sociale media platform.

Cookies (en soortgelijke technieken) mag u plaatsen en uitlezen nadat u daarvoor toestemming hebt van uw websitebezoekers. Ook hier geldt dat u uw websitebezoekers of gebruikers van de app volledig moet informeren over het gebruik van cookies voor retargeting doeleinden. Toestemming vragen gebeurt via een cookiewall of pop-up bij binnenkomst op de website of downloaden van de app. Ook hier gelden de eisen die de AVG stelt aan goede toestemming. Informeren over het type cookies dat u gebruikt en de doeleinden daarvan, doet u in een cookie statement.

Tips voor het gebruik van custom audiences

Zoals u ziet is het mogelijk om onder de AVG gebruik te (blijven) maken van custom audiences. Houd daarbij rekening met het volgende:

  • Sluit altijd aan bij de verwachtingen van uw (toekomstige) klant en websitebezoeker door transparant met data om te gaan. Informeer dus volledig en helder in uw privacy statement en/of cookie statement;
  • Zorg ervoor dat men bezwaar kan maken, wat praktisch inhoudt dat u een eigen ‘recht-van-bezwaar-lijst’ bijhoudt waarmee u uw e-mailbestand ontdubbelt voor het uploaden. Zorg er ook voor dat uw websitebezoekers retargeting cookies kunnen weigeren.
  • Als u ook de e-mailadressen van niet-klanten (prospects) wilt inzetten, zorg er dan voor dat de verkregen opt-in voor het e-mailadres ook het gebruik voor custom audiences omvat.
  • Vraag u tot slot af of het gebruik van custom audiences past bij het imago van uw organisatie! Nederlandse banken en verzekeraars zijn bijvoorbeeld terughoudend met de inzet van Facebook.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog of wilt u weten of u custom audiences op de juiste manier gebruikt? Vraag dan vrijblijvend een gratis consult aan zodat wij dit kort kunnen bespreken en u hierin kunnen adviseren.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.