Ga naar de inhoud
14 januari 2020 • Nieuws

Reclame Code Commissie: Facebook-chat met aanbod voor energiecontract is reclame-uiting

Het persoonlijk aanbod dat energieleverancier Vattenfall een klant deed in een Facebook-gesprek is dusdanig doorspekt van reclameslogans dat het volgens de Reclame Code Commissie (RCC) in zijn geheel gezien kan worden als een reclame-uiting. Dat blijkt uit een uitspraak eind vorig jaar.

import692-privacysettings2

De klant beklaagde zich over de gewraakte ‘Blijven loont’-campagne, waarin Vattenfall (het voormalige Nuon) klanten die besluiten bij de leverancier te blijven een korting biedt die oploopt tot 25%. Dat wil zeggen, tot 25% op de variabele kosten voor stroomlevering in dit geval, niet op de gehele energierekening. En daar wringt de schoen, want de klant stelt dat dat niet voldoende helder wordt weergegeven in de gesprek.

Persoonlijk aanbod of reclame?

Vattenfall stelt zich op het standpunt dat de chat überhaupt geen reclame-uiting betreft, maar een persoonlijk aanbod. De berekening die erin staat, is op maat gesneden van de klant. Het gaat niet om een systematische, openbare aanprijzing. Maar daar is de Commissie het niet mee eens.

Lees verder op energeia.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.