Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

/acm-wijziging-telecomwet-bevordert-effectief-toezicht/ 2025-05-02T09:54:29+00:00 736f4654
Ga naar de inhoud
2 april 2020 • Nieuws

ACM: Wijziging Telecomwet bevordert effectief toezicht

Toezichthouder ACM heeft vorig jaar een uitvoerings- en handhavingstoets gedaan op de voorgestelde wijzigingen in de Telecommunicatiewet. ACM verwelkomt een opt-in voor telemarketing, ze denkt dat consumentenirritatie in het kanaal hierdoor zal afnemen. Voor de handhaving is het ook een pré dat de bewijslast wordt omgekeerd. Dat wil zeggen dat een organisatie moet aantonen dat ze toestemming heeft om te bellen in plaats van dat de ACM een overtreding moet bewijzen. De ACM pleit ook voor een wettelijke maximumtermijn voor de klantrelatie.

ACM_logo

ACM: Wetswijziging bevordert effectief toezicht

September 2019 stuurde de ACM Staatssecretaris Mona Keijzer een brief waarin zij ingaat op de uitvoering en handhaafbaarheid van de geplande wijzigingen van de Telecomwet. Waarbij telemarketing opt-in wordt en er alleen nog outbound gebeld mag worden met een herkenbaar nummer. ACM vindt dat de wijzigingen effectief toezicht verbeteren en is positief over het feit dat:

  • Telemarketing opt-in wordt
  • Dit regime geldt voor consumenten en natuurlijke personen (dus ook eenmanszaken, ZZP’ers)
  • De bewijslast wordt omgekeerd. Dat wil zeggen dat een organisatie moet aantonen dat zij toestemming heeft om te bellen.

ACM wil uniforme termijn klantrelatie

De ACM doet ook een aantal suggesties tot wijzigingen. Zo geeft het wetsvoorstel aan dat wanneer een bedrijf, inclusief een ZZP’er, een telefoonnummer expliciet openbaar heeft gemaakt en aangeeft dat hierop gebeld mag worden, geen toestemming meer nodig is om diegene te bellen. De ACM zou graag duidelijk hebben wanneer een telefoonnummer expliciet bekend is gemaakt voor dit doel.  Ook pleit de ACM voor een uniforme klantrelatietermijn, het liefst ‘zo kort mogelijk’. En wil ze een ‘enge’ interpretatie van het begrip gelijksoortig product of dienst. Zij geeft bijvoorbeeld aan een thermostaat geen gelijksoortig product of dient te vinden van een energiecontract.

 

Niet alle voorstellen van ACM overgenomen in wetsvoorstel

De suggesties van de ACM zijn deels overgenomen in het voorstel en de Memorie van Toelichting. Het gaat hier veelal om aanvullende uitleg. Er is vooralsnog geen wettelijke termijn voor de klantrelatie opgenomen. In de toelichting geeft de wetgever aan een thermostaat wel een gelijksoortig product bij een energiecontract te vinden. Dit lijkt meer in lijn met de visie van de branche:

In het geval iemand een energiecontract afneemt, kan de aanbieder van energie de contactgegevens die bij het afsluiten van deze overeenkomst zijn verkregen gebruiken om telefonisch een thermostaat bij het energiecontract aan te bieden.

Het wetsvoorstel is inmiddels aangeboden aan de Tweede Kamer. Die kan het voorstel amenderen. Hiervoor zullen zij zeker kijken ook kijken naar de mening van de ACM. Het is dus nog even afwachten hoe de definitieve wet eruit komt te zien.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.