Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

/energieleveranciers-misleiden-consumenten-nog-altijd-acm-komt-in-actie/ 2025-05-01T17:41:53+00:00 c29a290e
Ga naar de inhoud
30 september 2019 • Nieuws

Energieleveranciers misleiden consumenten nog altijd, ACM komt in actie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ‘een aantal energieleveranciers op de korrel’, die telefonisch energiecontracten aan consumenten verkopen waarbij de klant misleid wordt.

import62-Callcenter

De ACM reageert op onderzoek van televisieprogramma Kassa. Dat deed uitgebreid onderzoek naar de werkwijze van de Nederlandse energieleveranciers. Zeker vijf bedrijven zouden de fout in gaan.

Verkopers die telefonisch een energiecontract willen slijten, sturen de consumenten tijdens het telefoongesprek een mail. Daarin staat een bevestigingsknop die de consument aan moet klikken. Door daarop te klikken, gaan ze een contract aan. Ze worden dan automatisch overgezet naar de nieuwe leverancier.

Dat contract is alleen geldig als de consument precies weet wat het contract inhoudt, volgens de ACM. “Een consument kan zich daar niet goed bewust van zijn tijdens het telefoongesprek”, zegt de woordvoerder. “Dan hebben ze niet de tijd om het goed door te nemen.”

Consumenten klagen in ieder geval massaal bij de ACM over de misleidende praktijken. Alleen in augustus kwamen al honderden meldingen binnen bij de ACM.

Verbod op komst

Er komt waarschijnlijk snel een einde aan irritante telefoontjes van marketeers. Bedrijven en organisaties mogen consumenten en zelfstandig ondernemers straks alleen nog maar benaderen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Dat staat in een wetsvoorstel dat eind 2019 naar de Raad van State gaat. Als de wet wordt ingevoerd mogen telemarketeers ook niet meer met een afgeschermd nummer bellen.

Lees verder op RTLZ.nl 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.